Gesprek met Goldenstein Legal over hun casino claims

  • Gepubliceerd op:  .
  • Leestijd: 7 min.
  • Geüpdated: 23-10-2024.
  • Auteur

    Auteur

    Michael Fancher

Dagelijks melden zich momenteel meer dan honderd Nederlandse consumenten bij juridisch kantoor Goldenstein Legal met claims richting kansspelaanbieders die voor oktober 2021 zonder vergunning online kansspelen aanboden. Het gemiddelde claimbedrag ligt daarbij boven de 10.000 euro, weet Jude Leistra, jurist bij Goldenstein Legal.

Het van oorsprong Duitse juridisch kantoor Goldenstein Legal is één van de eerste platforms in Nederland dat zich inzet voor consumenten die in de periode voor oktober 2021 geld verloren in online casino’s. Die waren op dat moment allemaal illegaal, omdat online gokken pas in die maand gelegaliseerd werd. Tal van gokplatforms richtten zich desondanks nadrukkelijk op de Nederlandse markt.

Spelers die toen geld verloren, proberen dat nu terug te halen via kantoren als Goldenstein Legal – doorgaans met succes, weet Leistra. Het juridisch kantoor adviseert alle Nederlanders die in de periode voor oktober 2021 geld verloren in illegale online casino’s dan ook om zich te melden. “Goldenstein zet daarbij in op individuele zaken in plaats van massaclaims,” legt Leistra uit. “Dit omdat spelers via een individuele zaak tegen een online casino de door hen verloren bedragen tot op de laatste euro kunnen terugvorderen.”

Goldenstein Legal Team

Ervaring met 1.100 gewonnen zaken in Duitsland

In Nederland zijn dergelijke rechtszaken tegen online kansspelaanbieders een tamelijk nieuw fenomeen. Er zijn in de afgelopen jaren zo’n vijftien zaken voor de rechter gekomen. Op één uitzondering na oordeelden de Nederlandse rechtbanken daarbij continu in het voordeel van de speler, die terugbetaling van zijn volledige gokverlies tegemoet kon zien.

De situatie in Nederland is daarmee niet uniek. Duitsland legaliseerde online gokken eerder dan Nederland, en ook daar is na de legalisering een stroom van claims op gang gekomen richting kansspelaanbieders die jarenlang zonder vergunning online kansspelen aanboden.

“In Duitsland hebben we inmiddels ruim 1.100 positieve vonnissen op onze naam staan,” vertelt Leistra daarover. Goldenstein Rechtsanwälte stond honderden Duitse consumenten bij in individuele rechtszaken tegen onvergunde kansspelaanbieders en won vrijwel iedere zaak. “Door die ruime ervaring in Duitsland hebben we onze juridische dienstverlening nu ook snel en goed in Nederland kunnen introduceren. Er zijn juridisch gezien namelijk heel veel overeenkomsten tussen Nederland en Duitsland als het gaat om claims richting gokbedrijven die zonder vergunning kansspelen aanboden.”

Tussen 10.000 en 25.000 euro per speler

Bij die claims gaat het niet om kinderachtige bedragen. Spelers geven gemiddeld aan tussen de 10.000 en 25.000 euro te hebben verloren. Goldenstein gaat er in alle gevallen voor om dat volledige bedrag terug te krijgen.

“Er komen dagelijks inmiddels meer dan honderd aanmeldingen bij ons binnen,” licht Leistra toe. “Die nemen we allemaal in behandeling: we inventariseren samen met de cliënt alle benodigde informatie en bereiden een dossier voor.”

Al met al liggen er inmiddels duizenden dossiers op de plank bij Goldenstein, die stuk voor stuk duizenden, zo niet tienduizenden euro’s waard zijn. Nieuwe zaken brengt Goldenstein de komende maanden echter niet voor de rechter. Dat komt doordat er moet worden gewacht op een uitspraak van de Hoge Raad.

Logo Goldenstein Legal

Begin 2025: uitsluitsel Hoge Raad over claims

“De rechtbank in Breda heeft onlangs in het voordeel van het casino geoordeeld in een zaak over de terugvordering van een gokverlies,” legt Leistra daarover uit. “Die uitspraak wijkt af van de meer dan tien andere uitspraken in vergelijkbare zaken, waarbij de speler telkens in het gelijk werd gesteld. Daarom hebben twee rechtbanken nu rechtsvragen aan de Hoge Raad gesteld: die moet bepalen hoe de wet moet worden opgevat en toegepast.”

Zodra de Hoge Raad daarover een besluit neemt, is voor alle rechtbanken duidelijk hoe de wet moet worden geïnterpreteerd. “Het doel van deze rechtsvragen is om de rechtspraak uniform te houden. We zien nu dat de rechtbank Breda de wet anders interpreteert dan andere rechtbanken, en dat is onwenselijk.”

Leistra verwacht dat de Hoge Raad met een besluit komt dat positief uitpakt voor consumenten. “Bestaande bewijzen en juridische grondslagen wijzen erop dat spelers recht hebben op terugbetaling van hun kansspelverliezen op basis van een nietige overeenkomst. Omdat de gokbedrijven geen vergunning hadden, zijn de overeenkomsten die zij met spelers sloten ongeldig geweest. En dus moeten alle verliezen – dat zijn eventuele winsten minus de totale inleg – worden terugbetaald.”

Gokbedrijven doen alles om claims te vertragen

Leistra merkt ondertussen in de praktijk dat de gokbedrijven niet bepaald staan te springen om mee te werken als er om informatie wordt gevraagd. “Wij vragen bij de speler alle documentatie op over hun gokverlies, maar ook bij de kansspelaanbieders. Maar die doen er alles aan om de gang van zaken te vertragen.”

“Unibet stuurt momenteel bijvoorbeeld geen transactieoverzichten meer op als wij daarnaar vragen. Dat terwijl wij namens onze cliënt handelen en die cliënt op basis van de AVG recht heeft op inzage in die gegevens. Dat weet Unibet ook, maar toch weigeren ze mee te werken – puur om te vertragen.”

De juridische weg om zulke gegevens dan alsnog los te weken, is vaak een hobbelige, zo licht Leistra toe. “Unibet is bijvoorbeeld gevestigd in Malta. Dan moeten wij naar de Maltese toezichthouder om hen te vragen handhavend op te treden. Uiteindelijk krijgen we de informatie waar we recht op hebben wel, maar het zijn langdurige en moeizame trajecten.”

Verweer gokbedrijven houdt geen stand

Dat de gokbedrijven inzetten op zoveel mogelijk vertragen, heeft volgens Leistra alles te maken met het feit dat ze zich realiseren dat hun verweer in de rechtszaken juridisch gezien niet erg kansrijk is.

“De gokbedrijven zeggen in die zaken eigenlijk: we hadden inderdaad geen vergunning, maar de Kansspelautoriteit wist daarvan en pakte ons niet aan. En dus zou er sprake zijn geweest van een gedoogbeleid,” vat Leistra het belangrijkste verweer van de kansspelaanbieders samen. Van dat verweer klopt in zijn ogen echter niet veel.

“We hebben de Kansspelautoriteit gevraagd of er inderdaad sprake was van zo’n gedoogbeleid, en dat blijkt helemaal niet zo te zijn. De Kansspelautoriteit kwam wel degelijk in actie tegen onvergunde aanbieders, maar had geen onbeperkte capaciteit en moest dus prioriteiten stellen. Er was dus geen sprake van een gedoogbeleid, maar van een prioriteringsbeleid.”

Gokbedrijven misleidden spelers actief

“Veel gokbedrijven hielden bovendien actief de schijn op alsof ze legaal op de Nederlandse markt aanwezig waren,” gaat Leistra verder. “Ze hadden Nederlandstalige websites met Nederlandstalige support. Ze deden aan online marketing en spoorden Nederlanders heel actief aan om een account aan te maken.”

Als consument was het om die reden volstrekt niet voor de hand liggend om aan te nemen dat zo’n aanbieder illegaal was. “Als je ziet hoeveel moeite sommige aanbieders staken in het doen alsof ze legaal waren: dat was eenvoudigweg een kwestie van misleiding. En via die misleiding hebben ze heel veel winst gemaakt. Maar die winsten zijn dus op onrechtmatige wijze verkregen, en dus moeten ze terugbetaald worden.”

Goldenstein Legal

Oproep: meld je met je gokverlies

Wat moet je doen als je in de periode voor oktober 2021 gokte op een online platform dat zonder vergunning kansspelen aanbood en daardoor geld verloor? Leistra raadt Nederlanders aan om zich niet aan te sluiten bij een massaclaim, maar in te zetten op een individuele rechtszaak.

“Het kost voor een consument niet meer moeite om je individuele zaak aanhangig te maken dan je aan te sluiten bij zo’n massaclaim. In beide gevallen moet je je gokverlies in kaart brengen en wat informatie aanleveren. Maar via een individuele rechtszaak kun je mogelijk je hele verlies terugkrijgen, wat via een massaclaim niet gebeurt. Dan is het bedrag altijd lager.”

Goldenstein werkt niet met een vast minimumbedrag dat je moet kunnen claimen, wil je je kunnen aanmelden met je gokverlies. Leistra: “Maar het claimbedrag moet wel in verhouding staan tot de kosten van zo’n rechtszaak. Voor een paar tientjes moet je het dus niet doen. In de praktijk merk je dat het interessant wordt vanaf een bedrag van zo’n duizend euro.”

Hoewel rechtbanken nu even geen uitspraken doen in zaken rondom gokverliezen, omdat wordt gewacht op de Hoge Raad, is het wel raadzaam om je zo snel mogelijk te melden met een claim, adviseert Leistra. “Het voorbereiden van het dossier kost tijd, en hoewel zaken bij de rechtbanken nu even worden aangehouden, werken we bij Goldenstein hard door om alle dossiers voor te bereiden.”

“Hoe eerder je je meldt, hoe sneller je straks aan de beurt bent om jouw zaak aan de rechter voor te leggen. En hoe eerder je mogelijk terugbetaling tegemoet kunt zien. Nu is dus juist hét moment om je te melden.”

Gepubliceerd op in Nieuws.

Auteur

Michael Fancher

Redactie en Sales

Over Michael Fancher

Michael is de motor achter online casino Amsterdam. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring als sales expert in diverse niches. Ooit begonnen in de…

Meer over Michael Fancher >

Top 6 Casino's