’Middelvinger aan alle mensen met gokverslaving’

  • Gepubliceerd op:  .
  • Leestijd: 5 min.
  • Geüpdated: 10-07-2023.
  • Auteur:

    Auteur

    Ingeborg Postema

Cercle Brugge heeft vlak voor de ingang van het verbod op gokreclame in België een sponsordeal gesloten met Golden Palace. ‘Dit komt over als een middelvinger aan alle mensen die kampen met een gokverslavingen in hun families’. Deze woorden komen van minister Van Quickenborne in België die niet blij is met de sponsorovereenkomst. Net als in Nederland geldt er in België een uitgebreid op het vertonen van gokreclame.

 

Beperking gokreclame in België

In België geldt er sinds 1 juli 2023 een beperking voor gokreclame in advertenties en op radio en televisie. Met ingang van 1 juli 2025 is het de bedoeling om alle gokreclames in stadions te weren. Er zijn dan een aantal beperkingen van toepassing op shirtreclame met een overgangsperiode tot 1 januari 2028.

 

Golden Palace hoofdsponsor van Cercle Brugge

In België is het voor aanbieders van kansspelen mogelijk om tot 1 januari 2028 als shirtsponsor op te treden. Er gelden vanaf 1 januari 2025 echter wel een aantal strikte regels, zoals dat alleen het logo en de naam in het klein te zien mogen zijn. Deze gokreclame mag niet op de voorkant van het shirt te zien zijn en de logo en naam mogen daarbij niet groter zijn dan het formaat van een smartphone.

Golden Palace Hoofdsponsor Van Cercle Brugge

Cercle Brugge heeft vlak voor de ingang van de beperkingen van gokreclame in België een nieuwe hoofdsponsor aangekondigd. Dit is het gokbedrijf Golden Palace Casino Sports. De sponsorovereenkomst is voor een periode van 4 jaar aangegaan en eindigt dus op 30 juni 2027.

 

Wettelijk toegestaan

De sponsordeal tussen Cercle Brugge en Golden Palace Casino Sports is wettelijk gezien toegestaan. De Belgische minister Van Quickenborne stelt alleen wel vraagtekens bij het morele aspect. Het verbod op gokreclame in België kent net als in Nederland een overgangsperiode voor sponsoren van sportclubs. Deze overgangsperiode was vooral bedoeld om clubs de tijd te geven om op zoek te gaan naar een nieuwe sponsor.

 

Overgangsperiode

De komst van de nieuwe sponsordeal op 30 juni 2023 tussen Golden Palace en Cercle Brugge zorgt ervoor dat de overgangsperiode daar ook op van toepassing is. Dit was niet helemaal de bedoeling van de overgangsperiode. Bovendien was Napoleon de sponsor van Cercle Brugge en wordt deze goksponsor nu vervangen door een nieuwe hoofdsponsor die zich richt op het aanbieden van kansspelen.

Het mag wettelijk gezien, maar of het moreel verantwoordelijk is, blijft de vraag. Het is toch een sportclub die zich verbindt aan een gokbedrijf en daarmee op een rechtstreekse manier bijdraagt aan de promotie van de gokindustrie in België.

 

Kritische Belgische minister

De Belgische minister van Justitie is kritisch op de sponsordeal, zoals Proximus vermeldt. Hij snapt bij eigen zeggen niet dat gokbedrijven nog belangstelling hebben om sponsor te zijn van een sportclub. Dit omdat er beperkingen zijn vanaf 1 januari 2025 voor wat betreft het formaat van het logo en de naam.

Bovendien mag vanaf dat moment het logo ook niet meer in het stadion of er omheen te zien zijn. De minister is door de beperkingen van mening dat gokbedrijven er niet veel return on investment (ROI) meer uithalen.

 

Publieke opinie

Er is door de universiteit van Gent (UGent) een onderzoek uitgevoerd, waaruit blijkt dat fans van voetbal voor een gokbedrijf als sponspor de neus ophalen. Het onderzoek wijst uit dat voetbalfans gokbedrijven geen geschikte sponsor vinden voor clubs. Een reden daarvoor is dat deze gokbedrijven niet oprecht overkomen. Bovendien laat het onderzoek zien dat de respondenten een sponsordeal tussen een gokbedrijf en voetbalclub zelfs moreel ongepast vinden.

 

Cercle Brugge lijkt zich van deze publieke opinie die voortkomt uit het onderzoek niets aan te trekken, blijkens de sponsordeal met Golden Palace Casino Sports. Dit vindt de minister overkomen als een middelvinger aan alle mensen die kampen met een gokverslaving en hun families.

 

Gevolgen verbod gokreclame in België

Reclame voor gokken in België is niet meer toegestaan behoudens de expliciete beschrijving zoals deze in het Koninklijk besluit betreffende reclame voor kansspelen is neergelegd. Het doel hiervan is om alleen de personen die zelf actief op zoek gaan naar informatie over kansspelen de gelegenheid te bieden om gokreclame te zien.

Er mag bovendien alleen reclame worden gemaakt voor legale kansspelen en uitsluitend voor de vergunninghouder en eigen kansspelen. Verder geldt dat de gokreclame zich niet specifiek mag richten op maatschappelijk kwetsbare groepen. Hieronder vallen onder meer de personen die niet voldoen aan de minimumleeftijd.

De gokreclame moet daarbij de onderstaande regels volgen:

  • Geen gepersonaliseerde reclame aanbieden.
  • Geen fictieve personages of natuurlijke personen afbeelden in reclame.
  • Geen stemmen van bekende personen gebruiken of van bekende fictieve karakters
  • Er dient een leeftijdsindicatie van toepassing te zijn op de reclame, waaruit moet blijken wat de minimale leeftijd is om aan de betreffende kansspelen deel te nemen.
  • Er dient een preventieve boodschap in de reclame verwerkt te zijn ongeacht het gebruikte medium.

 

Dit mag nog wel in België

Het is in België nog wel toegestaan om bij sportwedstrijden incidentele reclame te laten zien of b2b reclame te gebruiken. Ook mag er in het buitenland gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid van productplaatsing en is reclame in de eigen kansspelinrichting toegestaan. Verder blijft het mogelijk om in de zoekmachine reclame te vertonen op een pagina die naar voren komt als er gerelateerde zoektermen zijn gebruikt. De vergunninghouders mogen bovendien via social media en de eigen website reclame blijven maken.

 

Zo zit het met de sponsoring door gokbedrijven

De reclamebeperking in België heeft invloed op de sportsponsoring, want sponsoring door gokbedrijven wordt aan banden gelegd. Er geldt wel een overgangsperiode vanaf 1 januari 2025 tot 1 januari 2028. In deze periode mag er met uitzondering van een klein logo en naam op de achterkant van shirts geen gokreclame meer aanwezig zijn in een stadion. De afmetingen hiervoor zijn maximaal 7,5 cm bij 10 cm. Een slogan onder de naam of logo is dan niet meer toegestaan.

Per 1 januari 2028 mogen professionele sportclubs in België geen gokbedrijf meer op het shirt hebben staan. Bij amateursportclubs mag dit dan nog wel, maar wel met een maximale afmeting van 50 cm2.

Gepubliceerd op in Nieuws.

Auteur

Ingeborg Postema

Over Ingeborg Postema

Inge is al ruim 12 jaar actief als gedreven auteur in de wereld van iGaming en online casino spellen. Ze heeft een passie voor alles…

Meer over Ingeborg Postema >

Top 6 Casino's