Op 1 juli is de uitbreiding van het reclameverbod voor gokbedrijven ingegaan. Het sponsoren van evenementen en televisieprogramma’s is voor gokbedrijven niet meer toegestaan. Het sponsorverbod volgt op het verbod op ongerichte offline reclame dat vorig jaar werd ingevoerd.
In totaal bestaat het reclameverbod voor aanbieders van kansspelen uit drie stappen:
- Verbod op ongerichte reclame op tv, radio en in de buitenlucht (1 juli 2023)
- Sponsorverbod voor evenementen en programma’s (1 juli 2024)
- Verbod op sportsponsoring (1 juli 2025)
Het sponsorverbod is dus de tweede stap in het verbod op ongerichte reclame, waarvan volgend jaar nog de derde en (voorlopig) laatste stap volgt.
2023: verbod op ongerichte reclames op televisie, radio en in de buitenlucht
Het verbod op ongerichte gokreclames werd in 2022 aangekondigd. Voor aanbieders van kansspelen werd het door de nieuwe wetgeving per 1 juli 2023 verboden om reclame te maken op televisie, op de radio en in de buitenlucht. Dat wordt ‘ongerichte reclame’ genoemd, omdat de doelgroep bij die vormen van adverteren niet kan worden afgebakend. Zo kunnen ook mensen die niet mogen gokken – zoals kinderen – in aanraking komen met de advertenties.
Online kan er sindsdien nog wel reclame worden gemaakt, al zijn de mogelijkheden ook daar erg beperkt. Zo moeten affiliate websites, voordat ze reclames voor legale online casino’s of gokaanbieders tonen, eerst een leeftijdscheck uitvoeren. Bovendien moeten ze aan de toezichthouder kunnen aantonen dat minstens 95 procent van hun traffic daadwerkelijk uit personen van 24 jaar of ouder bestaat. Dat wordt de 95%-regel genoemd. In de praktijk komt die regel erg slecht uit de verf vanwege de moeilijke uitvoerbaarheid.
Nu: sponsorverbod voor evenementen en televisieprogramma’s
Met ingang van 1 juli 2024 is het reclameverbod niettemin uitgebreid, ditmaal met een sponsorverbod voor gokbedrijven. Zij mogen evenementen en televisieprogramma’s niet langer sponsoren. Sinds 1 juli 2023 was het al niet meer toegestaan om nieuwe sponsordeals af te sluiten, maar vanaf nu zijn ook alle bestaande deals verboden.
Bedrijven als BetCity, TOTO en Unibet zijn traditioneel goed vertegenwoordigd als sponsor van diverse televisieprogramma’s. Dan gaat het met name om sport-gerelateerde shows op de commerciële omroepen. De tijd dat die programma’s gesponsord worden door legale gokaanbieders, is nu dus definitief verleden tijd.
2025: sportsponsoring wordt verboden
Medio 2025 volgt er nog een derde en – voorlopig – laatste stap in de serie reclameverboden voor aanbieders van kansspelen. Het is voor gokbedrijven vanaf 1 juli van dat jaar ook niet meer toegestaan om sportteams te sponsoren. Het sponsorverbod wordt dan dus verder uitgebreid.
Sportsponsoring door gokbedrijven gebeurt op dit moment op grote schaal. Zo hebben op dit moment alle achttien voetbalclubs uit de Eredivisie wel een overeenkomst met één of meerdere aanbieders van kansspelen. Ajax werkt bijvoorbeeld samen met Unibet, Feyenoord heeft een overeenkomst met TOTO en PSV ontvangt sponsorgelden van de Vriendenloterij. Over een jaar worden al die overeenkomsten verboden en moeten de clubs op zoek naar nieuwe, plaatsvervangende geldschieters.
Ook in het buitenland worden op dit moment overigens veel sportteams gesponsord door gokbedrijven. Zo hebben onder meer de Engelse voetbalclubs West Ham United, Newcastle United en Aston Villa sponsorcontracten met wedbedrijven. Het sponsorverbod gaat alleen in Nederland gelden, waardoor deze clubs nergens last van hebben.
Problemen legale gokbedrijven om consumenten te bereiken
Door de steeds strenger wordende regelgeving rondom gokreclames wordt het voor legale aanbieders van kansspelen alsmaar moeilijker om de Nederlandse consument nog te bereiken. Het sponsorverbod verergert die situatie verder. De negatieve gevolgen daarvan zijn al langere tijd duidelijk: de kanalisatiegraad (aandeel Nederlanders dat legaal gokt) daalt en de illegale sector groeit. Illegale partijen duiken gretig in het gat dat legale aanbieders noodgedwongen achterlaten en nemen soms zelfs complete pagina’s op Google over.
In het verlengde daarvan was de Kansspelautoriteit bij monde van voorzitter René Jansen onlangs ook al kritisch op het totaalverbod op ongerichte gokreclames. De toezichthouder constateert dat Nederlanders hun weg naar legale aanbieders steeds moeilijker vinden en heeft daar zorgen over:
“We moeten kansspelaanbieders in staat stellen een passend en aantrekkelijk spelaanbod neer te zetten, zodat er een situatie ontstaat waarin Nederlandse spelers niet langer met illegale aanbieders in zee hoeven te gaan. Dit is echter alleen mogelijk zijn als die spelers goed weten of een spel legaal is of niet, en dat vereist zeker een vorm van reclame.”
Gepubliceerd op in Nieuws.