Het is inmiddels niet meer vreemd om bookmakers of kansspel aanbieders terug te zien op de tenues van voetbalclubs als sponsor. Dat niet iedereen het hiermee eens is, blijkt maar weer in Duitsland. Hier heeft de vereniging van voetbalsupporters Unsere Kurve aangegeven dat er strengere regelgeving moet komen op het gebied van shirtsponsoring van bookmakers. De relatie tussen wedden op sport en sport zelf mag wel wat minder nauw van deze vereniging. Ze eisen zelfs dat er een verbod komt op dit soort samenwerkingen. Hoe realistisch een dergelijk verbod is, zal nog moeten blijken.
Waarom is deze vereniging tegen shirtsponsoring door bookmakers?
Unsere Kurve is geen kleine speler. Deze vereniging vertegenwoordigt meer dan 100.000 supporters door heel Duitsland. Hierbij gaat het om supporters van alle clubs. Het doel van de vereniging is dan ook belangengemeenschap. Vorige week gooide Unsere Kurve een bommetje onder de relatie tussen bookmakers en voetbalclubs door een blog te publiceren waarin werd opgeroepen tot strengere regulatie omtrent de sportweddenschappen. Maar waarom besloot deze vereniging over te gaan tot deze stap?
Het antwoord is relatief simpel. In de ogen van deze vereniging wegen de slechte gevolgen van wedden op sport niet op tegen het plezier dat je hieraan kunt beleven. Voornamelijk gokverslaving wordt gezien als de ultieme reden om shirtsponsoring door (online) bookmakers en online casino’s te verbieden. Door dit niet te doen, verzaakt het Duitse voetbal zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid, aldus Unsere Kurve. Aangezien de Duitse clubs niet hun verantwoordelijkheid pakken, roept deze vereniging de politiek op om actie te ondernemen tegen dit (volgens hen) groeiende maatschappelijke probleemstuk. Sportweddenschappen worden door hen gezien als iets dat niets toevoegt aan de maatschappij.
Wat wil Unsere Kurve bereiken?
Volgens deze vereniging neemt het Duitse voetbal zijn verantwoordelijkheid richting de maatschappij niet serieus genoeg. Daarom richt deze vereniging zich nu tot de politiek. Er wordt opgeroepen om reclames voor online gokken te verbieden in de openbare ruimte. Daarnaast moet er algeheel strenger gereguleerd gaan worden met meer focus op educatie en de preventie van gokverslavingen. Daarnaast wordt voorgesteld om te verbieden dat voetbalclubs nieuwe sponsorcontracten aan kunnen gaan met bookmakers en online casino’s. Bestaande contracten mogen uitgediend worden, maar de zichtbaarheid van deze sponsoring moet zo veel mogelijk beperkt gaan worden. Dit alles heeft als doel om gokverslavingen tegen te gaan.
Hoeveel kans van slagen heeft dit plan?
Hoe succesvol deze oproep gaat zijn, zal moeten blijken. Feit is dat de banden tussen menig Bundesliga club en bookmakers innig is. Zo zijn er 12 van de 18 Bundesliga clubs die een sponsorcontract zijn aangegaan met een bookmaker. Hiertoe behoren ook grote clubs zoals Bayern München en Borussia Dortmund. In augustus 2021 verlengde Borussia Dortmund zelfs nog het sponsorcontract met bookmaker Bwin tot 2024. Mocht de oproep van Unsere Kurve succesvol blijken, dan zal het alsnog een goede 3 jaar duren totdat bookmakers compleet als sponsor verdwenen zijn. Tot dusver is er weinig reactie gekomen vanuit de politiek. Het is dus afwachten geblazen in welke mate Duitse voetbalclubs wel of niet bookmakers als shirtsponsor mogen blijven gebruiken.
Gepubliceerd op in Nieuws.