Voor legaal gokken hoef je je huis niet meer uit

  • Gepubliceerd op:  .
  • Leestijd: 4 min.
  • Geüpdated: 20-04-2022.
  • Auteur:

    Auteur

    Robbert

Sommige mensen konden tijdens de lockdown niet wachten tot alles weer openging. Weer lekker sporten in de sportschool, een restaurantje in de avond, de nieuwste film kijken in de bioscoop en soms een gezellig bezoekje aan een casino waar menigeen tot diep in de nacht kan vertoeven. Toch zijn er ook veel mensen die ook veel waarde hechten aan de online technologieën die vermaak en gokken op afstand mogelijk maken. Veel van deze mensen zijn ongetwijfeld blij dat legaal gokken in een online casino realiteit wordt.

Veel fysieke casino’s ook online

Om een casino als Holland Casino of Jack’s Casino te bezoeken, hoef je niet langer je huis uit. De hiervoor genoemde casino’s maar ook tal van andere Nederlandse casino’s kunnen de vlag uit hangen want deze hebben een licentie gekregen waardoor online gokken legaal is geworden. Gokken kan nu dus online maar ook via een bookmaker is een optie.

Tientallen licenties betekent een concurrentiestrijd

Nu er tal van casino’s en bookmakers legaal online gokken kunnen aanbieden is het gevecht begonnen van wie de grootste spelers op de markt worden. Hoe wordt je gevonden door de consument? Wat zijn de redenen voor de consument om juist de kiezen voor die ene aanbieder van online kansspelen? Wat is de unique selling point van het casino wat maakt dat de consument uit het vele aanbod juist dat ene casino kiest? Hoe kom je het best, meest betrouwbaar en het meest gewild over? De reeds gevestigde reputatie van de fysieke casino’s spelen uiteraard een rol maar reclame is hierin ook erg belangrijk.

Reclame is het toverwoord voor de verovering van de online gokmarkt

Ook nieuwkomers op de online gokmarkt willen kans maken om een groot martaandeel te veroveren. Reclame maken, is hier van extreem belang. Ook deze nieuwkomers zouden al zendtijd hebben ingekocht bij de STER. Hét bedrijf dat de reclames in Nederland reguleert en zorgt voor een divers aanbod aan reclames in de reclameblokken op de Nederlandse televisie.

Reclame regels door de gokbranche zelf

Seks sells, dat is geen geheim en dat trucje wordt veelvuldig toegepast in reclames. Toch zal je dit niet terugzien in reclames over gokken. Dit tenminste als het aan de gokbedrijven zelf ligt. Deze zijn collectief bezig met het maken van een gedragscode over reclame over deze sector.

Ook mag de doelgroep onder de achttien niet actief worden benaderd. Hierom zal je geen influencers als de presentatoren van Stuk tv of (razend populair onder de jeugd) of zangers en artiesten die zich primair richten op de jongere leeftijdsgroep in een reclame-uiting zien van kansspelen. Maar niet alleen de jongeren worden beschermd tegen de verleidingen van het gokken, ook zijn er regels over hoe je achtienplussers mag overhalen een gokje te wagen. Zo hadden we het er al over dat je geen gokreclames mag maken met seksuele verleiding. Hier bovenop zijn reclames die gericht zijn op directe actie een no go. Waarbij een supermarktketen kan zeggen : ‘Kom nu naar de winkel want op = op!’, zal je dit niet zien bij reclames over kansspelen. Ook zijn cadeaus aanbieden voor als je lid wordt of je inschrijft, uit den boze. Dus geen gratis gok-tegoed of iets dergelijks mag worden aangeboden aan de potentiële consument. Commercials maken voor de branche voor online kansspelen is dus een hele uitdaging.

Tijd kopen

Naast over de inhoud van de reclames, wil de gokbranche ook afspraken over de hoeveelheid gokreclames per reclameblok en het tijdstip. De regel om niet voor 21:00 te willen uitzenden, is duidelijk. Met deze tijdsafspraak zorg je ervoor dat er zo min mogelijk jeugdigen de commercials zullen zien. Hetgeen in de doelstelling past geen reclame te maken voor mensen onder de achttien jaar. Het doel is ook om maar één reclame over gokken toe te laten per reclameblok. Anders krijgt de consument een overkill en bestaat er de kans dat reclames eerder averechts werken.

Toto en Holland Casino vinden nu al een maas in de ‘wet’

De bedrijven die naast online gokken ook fysiek gokken aanbieden, hebben wel een voordeel bij het maken en vooral bij het uitzenden van reclames. De regels zoals hierboven beschreven, gaan tenslotte uitsluitend over commerciële uitingen van ónline kansspelen. Dus bedrijven als Toto en Holland Casino kunnen dus én reclame maken voor hun online gokdiensten als hun fysieke gokdiensten. Want in de regels die met elkaar zijn overeenkomen staat niks over de frequentie van reclames over offline kansspelen zoals bijvoorbeeld Toto en Holland Casino aanbieden.

Gepubliceerd op in Nieuws.

Auteur

Robbert

Over Robbert

Robbert is een vaste kracht bij onlinecasino.amsterdam en uitgegroeid tot expert en autoriteit op gebied van igaming en online casino’s. Dit niet alleen met verantwoordelijkheid…

Meer over Robbert >

Top 6 Casino's