Toto Casino scoort met preventie. De data van dit online casino zijn onderdeel geweest van een onderzoek dat in Journal of Gambling Studies (2022) is gepubliceerd. Sinds de legalisering van de gokmarkt voeren Nederlandse online casino’s een preventiebeleid om probleemgokken te voorkomen. Tot Casino scoort met het preventiebeleid dat zich richt op bellen en mailen met spelers op basis van feedbackinterventie.
Toto Casino scoort met feedback interventie
Dat Toto Casino scoort met feedback interventie blijkt uit de resultaten van het gevoerde beleid. Het onderzoek dat is uitgevoerd richtte zich op data die door de Nederlandse Loterij zijn vrijgegeven. In aanvulling daarop is er toegang geboden tot extra data met trackinginformatie van onder meer online casino’s. Michael Auer en Mark. D Griffits hebben hier onderzoek naar gedaan. De conclusie is onder meer dat feedback interventie succesvol blijkt te zijn. Toto Casino scoort daarmee, omdat meerdere spelers die problematisch gokken het gedrag na de interventie hebben aangepast.
Toto Casino scoort met bellen of mailen
Het onderzoek waaruit blijkt dat Toto Casino scoort richt zich op de periode tussen november 2021 en maart 2022. Spelers die met betrekking tot het gokken in het online casino problematisch speelgedrag vertoonden werden persoonlijk benaderd. Een groot deel van deze spelers ontving een persoonlijke mail van Toto: 1.876 van de 2.576 spelers. Daarnaast kregen 700 spelers een telefoontje van Toto.
Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek is om vast te stellen of een mailtje of een belletje invloed had op het speelgedrag van spelers. Er is om het onderzoek uit te voeren gebruik gemaakt van een controlegroep die niet persoonlijk zijn benaderd. Het onderzoek wees uit dat Toto Casino scoort met preventie. In de dertig dagen nadat er sprake was van feedback interventie met een telefoontje of mailtje was er al resultaat. Het bleek dat de persoonlijke benaderde groep spelers minder geld in het online casino hebben uitgegeven. Er zijn zelfs vier effecten van de feedback interventie te benoemen.
Resultaat feedback interventie:
Spelers boeken minder vaak geld over naar het eigen account
De hoogte van het gestorte bedrag is lager
In totaliteit is er minder geld ingezet op casinospellen
Er is sprake van minder tijdsbesteding in het online casino
Toto Casino scoort het beste door te bellen
De steekproef heeft uitgewezen dat een telefoontje van het online casino het meest effect heeft gehad. De onderzoekers hebben er echter geen definitieve conclusies aan verbonden, omdat het aantal deelnemers aan de steekproef daarvoor te beperkt is geweest. Verder is er voor het onderzoek alleen gebruik gemaakt van de data van Toto Casino. Het is wat dat betreft niet duidelijk of probleemspelers bijvoorbeeld bij een ander online casino een account hebben geopend. Daar is dus geen zicht op. Het is in elk geval belangrijk te weten dat Toto Casino als Nederlands online casino zich actief bezig houdt met preventie. Toto Casino scoort wat dat betreft met een persoonlijk benadering door rechtstreeks contact te leggen. Toto blijft zich richten op het verbeteren om probleemgokken aan te pakken.
Gepubliceerd op in Nieuws.