Tv reclame online casino’s onder vuur

  • Gepubliceerd op:  .
  • Leestijd: 5 min.
  • Geüpdated: 28-02-2024.
  • Auteur:

    Auteur

    Michael Fancher

Reclames voor online gokken zijn al langer in het nieuws. De vraag is of deze reclames op de Nederlandse buis mogen blijven verschijnen of niet. De Tweede Kamer nam een motie aan om reclames voor online casino’s te verbieden. Demissionair minister Sander Dekker besloot om deze motie nog niet uit te voeren, maar om eerst onderzoek uit te laten voeren naar de mate waarin reclames voor online gokken een negatief effect hebben voor mensen en of een verbod de beste oplossing is. Het duurt nog een paar maanden voordat de resultaten bekend zijn, dus tot die tijd mogen online casino’s gewoon reclame maken op TV. De vraag is echter: in welke mate is dit goed of slecht? Het journalistieke programma Nieuwsuur besloot dit verder te onderzoeken

Onderzoek door Nieuwsuur naar reclames voor online gokken

Nieuwsuur is een journalistiek hoogstaand programma. Hun onderzoek kan daarom als betrouwbaar bestempeld worden. Tijdens hun item over online gok reclames lieten zij diverse experts op dit vlak aan bod komen. Uit de uitspraken van deze experts komen vooral de negatieve kanten van te veel reclame voor online gokken op TV naar voren. Zo komt een jongerenwerker aan bod die het niet alleen onvoorstelbaar vindt dat dit soort reclames op TV komen, maar ook dat voorbeelden voor jongeren zoals Wesley Sneijder zich hiervoor lenen. Ook al wordt getracht om kwetsbare groepen zoals jongeren te ontzien, de reclames zijn natuurlijk gewoon zichtbaar. Hierdoor worden jongeren alsnog verleid om online te gaan gokken, zij het in Nederland of via illegale online casino’s.

Ook liet het programma een ex-gokverslaafde aan bod komen. Hij heeft 8 jaar geleden onder een verslaving, die hem onder meer zijn huis en vele vriendschappen heeft gekost. Deze jongen, Tim genaamd, was dan ook not amused toen hij de nieuwe gokreclames van Holland Casino te zien kreeg. Volgens hem werd er gespot met een gokverslaving, onder meer door een vrouw te tonen die tijdens haar werk aan het spelen is. Daarnaast zouden de effecten van reclames op mensen die gevoelig zijn voor een gokverslaving worden onderschat.

Dit wordt onderstreept door psycholoog Koos Klooster. Volgens deze psycholoog zal 1% tot 3% van de spelers sowieso verslaafd raken aan het gokken. Zelfs bij reclames die waarschuwen voor de gevaren van online gokken, wordt er toch reclame gemaakt voor een online casino. De Ellie Lust reclames van Holland Casino Online zijn hier een goed voorbeeld van. Hoe meer mensen gaan spelen bij online casino’s, hoe meer gokverslaafden er per definitie zullen komen. Zelfs limieten opleggen zou hier niet tegen helpen. Het is niet voor niets dat er meerdere reclamebureaus zijn die het ethisch onverantwoord vinden om mee te werken aan reclames voor online casino’s.

 

betcity tv reclame

Online reclames is hoge mate

Alhoewel er veel aandacht wordt besteed aan gokreclames op de televisie, is het maar de vraag of dit het grootste probleem is. Zo’n 88% van de reclames voor online casino’s werden online getoond. Hierbij kun je denken aan een reclame voordat je een video kijkt op YouTube, of op een andere website. Hier wordt veel meer geld ingestoken. Bovendien is het volgens de huidige wetgeving niet verboden om overdag reclames uit te zenden online. Hier wordt dan ook gretig gebruik van gemaakt, terwijl je overdag op TV geen online casino reclames mag uitzenden.

Er is nog weinig over bekend of er op dit vlak ook strenger gereguleerd gaat worden. Als er reclames op televisie verboden zullen gaan worden, ligt het in de lijn der verwachting dat dit ook online gebeurt of dat de frequentie van reclames een stuk lager zal komen te liggen.

Oproep vanuit de oppositie: verbod op gokreclames

Vanuit de branche wordt aangegeven dat de online casino’s er alles aan doen om gokverslaving zoveel mogelijk te voorkomen, maar dat geheel voorkomen simpelweg niet mogelijk is. Het is net als met gamen, je kunt moeilijk de Xbox, Playstation en de Nintendo Switch verbieden. Het is het risico van het vak, maar het komt ook niet vaak voor (alhoewel er een groter risico is op een gokverslaving dan op een gameverslaving). Alsnog klinken er geluiden vanuit de oppositie in de Tweede Kamer dat een verbod op gokreclames nodig is.

Zo ook vanuit de SP, door Michiel van Nispen. Hij vindt dat de motie die door de Tweede Kamer is goed gekeurd, waarbij er een verbod komt op reclames voor online gokken op de televisie, uitgevoerd moet worden door de regering. Hij noemt dit zelfs hun democratische plicht. Bovendien vindt Van Nispen dat dit snel uitgevoerd moet worden, gelet op de maatschappelijke ellende die door een gokverslaving veroorzaakt kan worden.

Tombola past zijn reclames aan

Waar bij sommige online casino’s bingo één van de kansspelen is die je er kunt spelen, focust Tombola zich exclusief op dit leuke kansspel. Bingo behoort al jaren tot de meest geliefde kansspelen van ons land. Dat de populariteit van Tombola groeiende is, is dan ook niet onverwacht. Net als alle andere online casino’s maakt Tombola reclame voor zichzelf. Dit doet het met behulp van TV reclames, maar ook online kom je geregeld een spotje van deze website tegen. Deze reclames werden positief ontvangen. Toch heeft Tombola besloten om hun reclames aan te passen. Waarom is dat?

Controverse rondom TV reclames voor online gokken

Wel zijn er al maatregelen genomen omtrent online gok reclames. Zo mogen ze minder vaak uitgezonden worden (van 3 keer per reclameblok naar 1 keer). Daarnaast zijn online casino’s verplicht om de volgende tekst toe te voegen aan hun reclames: Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Hiermee wordt de kijker gewezen op de negatieve effecten van online gokken, wat in de ergste gevallen kan leiden tot een gokverslaving. Daarnaast wordt er gewezen op het feit dat mensen jonger dan 18 jaar niet welkom zijn bij online casino’s en kansspel websites. Vanaf 1 april 2022 is het verplicht om deze tekst aan reclames toe te voegen.

 

 

Gepubliceerd op in Nieuws.

Auteur

Michael Fancher

Redactie en Sales

Over Michael Fancher

Michael is de motor achter online casino Amsterdam. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring als sales expert in diverse niches. Ooit begonnen in de…

Meer over Michael Fancher >

Top 6 Casino's