Gaat Schotland gokreclame beperken?


Er is een rapport gepubliceerd door het Scottish Parliament Information Centre (Spice) met verschillende maatregelen om gokproblemen te beperken. Een belangrijke maatregel waar het rapport zich op richt, is het beperken van gokreclame. Daarnaast roept het rapport de autoriteiten op om voorlichting over gokproblemen op scholen te geven. De basis van het rapport bevat een schets van hoe het er op dit moment bij staat met de gokwetten en het gokbeleid in Schotland. Er komen in het rapport voor het bestrijden van gokproblemen vier universele maatregelen aan de orde.

1. Voorlichtingscampagne

De eerste universele maatregelen richt zich op een uitgebreide voorlichtingscampagne voor het grote publiek. In het Verenigd Koninkrijk zijn er weliswaar al campagnes gaande, maar blijkens het rapport zijn deze niet zo succesvol dat er een gedragsverandering tot stand wordt gebracht. De slogan ‘Wanneer het plezier stopt, stop’, is vanaf 2021 niet meer gebruikt, maar ingewisseld voor de campagne ‘Take Time To Think’.

2. Onderwijsprogramma voor scholen

Het rapport van Spice voorziet in een andere universele maatregel die geadviseerd wordt en betrekking heeft op scholen. Er zijn echter wel twijfels of onderwijsprogramma’s voor kinderen ervoor zorgen dat er later geen gokproblemen ontstaan. Het rapport stelt dat er zelfs voor Scottish Gambling Education Hub beperkt bewijs is dat het helpt. The Hub heeft als missie om alle jongeren in Schotland toegang te bieden tot preventiemaatregelen en kansspeleducatie. Daarbij is er sprake van het ondersteunen van jongeren door bewustzijn te creëren omtrent de schadelijke effecten van problematisch gokgedrag.

 

spice-spotlight

3. Reclame voor kansspelen beperken

Een belangrijk advies in het rapport aan de autoriteiten heeft betrekking op het beperken van reclame voor kansspelen. Uit het rapport van Spice blijkt dat er op dit moment maar weinig beperkingen zijn aangaande gokreclame. Op allerlei platforms is er ruimte voor kansspelaanbieders om kansspelen te promoten, zoals onder meer met het sponsoren van sportteams. Ook online reclame komt veelvuldig voor net als reclame op televisie met het promoten van gokken. Het probleem van dergelijke reclame is dat de boodschap ook bij kwetsbare mensen en kinderen terechtkomt. Uit het rapport is overigens op te maken dat er betreffende het vrouwenvoetbal in Schotland voor is gekomen om geen samenwerking aan te gaan met sponsoren die kansspelen aanbieden.

 

4. Toegang beperken

Het rapport bespreekt verder het effect over het beperken van de toegang tot het gokaanbod. In de praktijk is dit natuurlijk zeer lastig, omdat er 2/7 toegang is tot het aanbod met online kansspelen. Het verhogen van de leeftijd om te gokken, is nog even aan de orde gekomen, maar hard bewijs voor het effect daarvan ontbreekt.

Zelfde aandacht nodig als voor alcohol en drugs

Spice geeft vanuit de benadering van de volksgezondheid aan dat de regering in Schotland net zoveel aandacht moet besteden aan problemen door gokken als aan problemen door alcohol en drugs. Er is namelijk in Schotland een specifieke aanpak gericht op volksgezondheid door misbruik van alcohol, drugs en tabak. Hier zijn een groot aantal organisaties bij betrokken, variërend van liefdadigheidsinstellingen tot NHS. Het advies luidt dan ook dat een vergelijkbare aanpak gericht op problemen door gokken wellicht een oplossing biedt.

Deel nu!

Terug naar het overzicht.