Holland Casino reageert op onderzoek Consumentenbond

  • Gepubliceerd op:  .
  • Leestijd: 5 min.
  • Geüpdated: 29-10-2023.
  • Auteur:

    Auteur

    Ingeborg Postema

Het onderzoek van Consumentenbond met de uitkomst, waarin online casino’s spelers misleiden en tot overmatig gokken aanzetten, heeft bij Holland Casino tot een reactie geleid. In het onderzoek kwam Holland Casino als een van de boosdoeners naar voren. Holland Casino heeft snel na plaatsing van het artikel door de Consumentenbond gereageerd. Daarbij stelt het online casino voorop open te staan voor signalen en indien er verbeteringen nodig zijn, dan wordt dit aangepast.

Ook geeft Holland Casino expliciet aan grote waarde te hechten aan veilig en verantwoord spel. De staatsdeelneming stelt zich onder meer op het standpunt te voldoen aan de wet- en regelgeving met betrekking tot bonussen.

Verbazing bij Holland Casino

Er is bij Holland Casino sprake van verbazing op de wijze waarop de Consumentenbond het onderzoek heeft uitgevoerd. De staatsdeelneming heeft niet zelf deelgenomen aan het onderzoek en is ook niet op de hoogte gesteld van de uitkomsten van het onderzoek.

Autoriteit Consument En Markt

De Consumentenbond heeft na het bekendmaken van de uitkomst het onderzoek niet willen delen. De Consumentenbond heeft wel laten weten om in gesprek te gaan met Holland Casino. Overigens zijn de onderzoeksresultaten wel met de Ksa en ACM gedeeld.

Onjuiste beweringen

Holland Casino heeft het artikel betreffende het misleiden van spelers en aanzetten tot overmatig gokken grondig doorgenomen. Op basis hiervan is de conclusie getrokken dat er onder meer sprake is van onjuiste beweringen. Ook komt er suggestieve en weinig onderbouwde informatie aan bod. Verder ziet Holland Casino dat er door de Consumentenbond een aantal dingen met elkaar verward worden.

Bewering Consumentenbond:

De online kansspelaanbieders sturen aan spelers reclames waarin aan hen wordt voorgehouden dat zij verrassingen hebben ontvangen, op kosten van het online casino mogen gokken of gratis “spins” krijgen. Vervolgens blijkt dat die verrassingen of dat aanbod niet gratis is en dat spelers ervoor moeten betalen. De online kansspelaanbieders werven spelers zo met valse beloftes, terwijl misleidende wervings- en reclameactiviteiten niet zijn toegestaan.

Holland Casino: duidelijke voorwaarden

Holland Casino stelt dat de hiervoor genoemde bewering van de Consumentenbond niet juist is. Een speler dient namelijk altijd toestemming te geven om bijvoorbeeld promoties of een commerciële boodschap te ontvangen. Bovendien zijn de promotievoorwaarden duidelijk met oog voor het spelersbelang.

Holland Casino merkt daarbij op dat bij het versturen van een bericht ‘ontvang gratis spins’ er ook daadwerkelijk gratis spins klaarstaan. Dit klopt inderdaad, want op 6 oktober 2023 is er bijvoorbeeld een mail door Holland Casino Online verzonden met het aanbod om in te loggen en 10 free spins te claimen. Deze waren bestemd voor het slot Cash Collect Holland Casino.

Cash Collect Van Holland Casino

Stelling Consumentenbond:

Volgens Wet Koa moeten spelers te allen tijde kunnen aangeven dat zij niet meer in aanmerking willen komen voor een bonus. Dit is juist omdat met name in bonussen het gevaar schuilt dat zij aanzetten tot onmatige deelname. Toch blijven online kansspelaanbieders bonussen aan spelers aanbieden nadat zij zich daarvoor via de instellingen én – nota bene zelfs – via de klantenservice hebben afgemeld.

Weerlegging Holland Casino

Holland Casino is het evenmin eens met de bewering dat spelers ook na afmelding toch nog bonussen krijgen aangeboden. Hierbij geeft het online casino aan dat spelers in de eerste plaats toestemming moeten geven voor het ontvangen van emailberichten.

In de tweede plaats krijgen spelers altijd de optie om zich uit te schrijven voor het ontvangen van promotionele berichten. Daarbij merkt het online casino wel op dat er op de eigen website wel promoties staan vermeld en dat er onder meer ook aandacht wordt besteed aan nieuwe casinospellen. Elke speler heeft de mogelijkheid om wel of niet deel te nemen aan een promotie. Dat is een vrije keuze net als de keuze om een bepaald soort casinospel te spelen.

Maximale speeltijd: daglimiet 8 uur

Er wordt door de Consumentenbond nog een onjuiste bewering gedaan en dat is dat de dagelijkse speellimiet op 23 uur en 45 minuten is in te stellen. Dit zou betekenen dat spelers bijna klokje rond ingelogd kunnen staan. Holland Casino stelt dat deze bewering van de Consumentenbond niet overeenkomt met de werkelijkheid. Spelers krijgen de mogelijkheid om de daglimiet voor speeltijd in te stellen tot maximaal 8 uur. De speler dient de daglimiet bij het registratieproces aan te geven. Na het openen van een account krijgt de speler de optie om per week een limiet in te stellen tot maximaal 2 dagen + 1 uur of een maandlimiet van maximaal 9 dagen + 8 uur.

Holland Casino staat open voor verbeteringen

Het onderzoek van de Consumentenbond is uitgebreid bestudeerd door Holland Casino en er zijn ook uitkomsten, waarin het online casino zich wel herkent. Een speler die geld wil storten, komt op een veld terecht, waarin al een suggestie gedaan wordt voor een storting.

Onderzoek Van De Consumentenbond

Dit betreft echter niet het minimale bedrag. De speler moet het bedrag dus zelf aanpassen als deze een lager bedrag wil storten. Holland Casino heeft erkend dat de situatie inderdaad zo is, maar gaat daarop actie ondernemen. Er zijn in totaal zes suggesties voor bedragen met onder meer de mogelijkheid om de speler zelf een bedrag te laten invullen. Holland Casino is van plan om 20 euro als extra suggestie toe te voegen. Om te spelen bij Holland Casino is overigens een minimaal stortingsbedrag van 10 euro vereist.

Consumentenbond onderzoekt indienen schadeclaim

In een aan het onderzoek gerelateerd artikel van de Consumentenbond is melding gemaakt van mogelijke vervolgstappen. De consumentenbond gaat onderzoeken of het mogelijk is om spelers die gedupeerd zijn en schade hebben geleden te helpen met de terugvordering daarvan. Indien deze vervolgactie doorgang vindt dan volgt er meer informatie over de wijze waarop spelers zich voor de claim kunnen aandienen. Overigens heeft deze vervolgactie niet specifiek betrekking op Holland Casino, maar op online casino’s die de wet overtreden. De Consumentenbond stelt dat online casino’s die in strijd met de wet handelen een risico vormen voor spelers om gokverslaving te ontwikkelen.

Gepubliceerd op in Nieuws.

Auteur

Ingeborg Postema

Over Ingeborg Postema

Inge is al ruim 12 jaar actief als gedreven auteur in de wereld van iGaming en online casino spellen. Ze heeft een passie voor alles…

Meer over Ingeborg Postema >

Top 6 Casino's