Ksa treedt op tegen Kansino reclame in tv-programma

  • Gepubliceerd op:  .
  • Leestijd: 5 min.
  • Geüpdated: 22-01-2024.
  • Auteur:

    Auteur

    Ingeborg Postema

De Kansspelautoriteit heeft een handhavende en toezichthoudende taak in de online gokmarkt en heeft de bevoegdheid om in grijpen. Dit is dan ook onlangs gebeurd nadat er in een televisieprogramma sprake was van ongerichte reclame. De situatie deed zich voor tijdens een spelshow en de getoonde reclame-uiting voldeed daarbij niet aan de voorwaarden voor ongerichte reclame. Kansino is de aanbieder die van de Ksa een tik op de vingers heeft gekregen.

Online casino de fout in

Het is tot 1 juli 2024 toegestaan om evenementen en televisieprogramma’s te sponsoren. Het gaat hierbij om het op een normale en neutrale manier vermelden van de naam van een online casino of het in beeld brengen van een logo. Daar was bij de ongerichte reclame-uiting van Kansino in het tv-programma ‘Top 4000 Muziekquiz’ geen sprake van. De betreffende aflevering is op SBS 6 uitgezonden. De richtlijnen voor een neutrale uiting zijn neergelegd in de Wet orka (ongerichte reclame kansspelen op afstand). Waar ging Kansino dan de fout mee in? De naam van dit online casino werd getoond in combinatie met een spelelement van een fruitspeelautomaat. De Kansspelautoriteit is van mening dat dit dus geen neutrale uiting betreft, zoals bedoeld in de Wet orka.

Kansino Tv Reclame

 

Aanpassing spelelement in tv-programma

De Kansspelautoriteit heeft verschillende instrumenten tot de beschikking staan om toezicht te houden en te handhaven. In deze situatie is de Ksa het gesprek aangegaan met het online casino en met verantwoordelijken van het televisieprogramma. Hieruit is naar voren gekomen dat het spelelement een aanpassing heeft gekregen. In de praktijk betekent het dat het spelelement van de fruitmachine niet meer te zien is, zodat er geen sprake meer is van een niet-neutrale reclame-uiting. Het blijft verder dus wel toegestaan om voorlopige op een neutrale manier als sponsor van een televisieprogramma op te treden. In elk geval tot 1 juli 2024, want daarna is het echt afgelopen met casinoreclames op televisie.

Verbod op ongerichte reclame

Er bestaat sinds 1 juli 2023 een uitgebreid verbod op ongerichte reclame. Dit betekent dat activiteiten voor werving en het maken van reclame van online casino’s niet in het zicht mogen komen van kwetsbare groepen. Dit betekent in de praktijk dat een televisiespotje niet meer is toegestaan en evenmin het vertonen van reclame op openbare plaatsen. Er is echter een overgangsperiode van toepassing op het sponsoren van televisieprogramma’s. Dit heeft te maken met sponsorcontracten waarmee bij de ingangsdatum van het verbod rekening is gehouden. Verder is het nog tot 1 juli 2025 toegestaan om als online casino als sportsponsor op te treden.

Eerdere ingrepen

Het is niet de eerste keer dat de Kansspelautoriteit heeft ingegrepen in het kader van het overtreden van het verbod op ongerichte reclame online kansspelen. In de periode na de invoering van het verbod per 1 juli 2023 is er in vier maanden tijd drie keer ingegrepen. Na het ingrijpen van de Kansspelautoriteit is er overigens direct een einde gekomen aan de overtredingen.

Geen merchandise met logo en naam

Een situatie betrof de mogelijkheid voor gokkers om mee te doen aan een winactie met een T-shirt als prijs. Dit werd door de Ksa als merchandise gezien, omdat de naam en het logo van de kansspelaanbieder erop stonden. Het is volgens de Wet orka niet toegestaan om dergelijke merchandise aan te bieden. Er is in dat geval dan namelijk sprake van ongerichte reclame die mogelijk kwetsbare doelgroepen bereikt. Dit in verband met de zichtbaarheid in de publieke ruimte.

In twee andere situaties was er sprake van het overtreden van het verbod op ongerichte reclame voor kansspelen in verband met reclame-uitingen die niet als neutraal zijn te beschouwen. De Kansspelautoriteit stelt dat een logo of een naam van bijvoorbeeld een online casino of online bookmaker een neutrale uiting is bij sportsponsoring. De Ksa constateerde een overtreding bij een van de kansspelaanbieders. Naast dat er sprake was van sponsoring van een programma werd de slogan eveneens in beeld en geluid gebracht. Dit is geen neutrale uiting meer. De andere kansspelaanbieder heeft aanwezigen bij het kijken van de wedstrijd aangemoedigd om de app te gaan gebruiken. Dit is evenmin een neutrale uiting van sponsorreclame volgens de Wet orka.

populair kansino

 

Nog geen sancties

De Kansspelautoriteit heeft vooralsnog na het constateren van een overtreding van de wet op ongerichte reclame voor online kansspelen nog geen sancties uitgedeeld. Dit heeft ermee te maken dat de verschillende aanbieders direct gestopt zijn met de overtreding nadat de Ksa daarop heeft gewezen. Uiteraard bestaat de mogelijkheid wel als er in de toekomst wederom sprake is van overtredingen van de wet. In dat geval zijn er zeker sancties mogelijk. Kansino en de andere aanbieders die eerder zijn gewaarschuwd komen er nu in elk geval goed van af. De reclame is namelijk te zien geweest en ook nu is er weer aandacht in het nieuws voor de overtredingen. Daarbij geldt dat negatief in het nieuws komen toch ook een vorm van reclame is. De Kansspelautoriteit heeft overigens Kansino niet bij naam genoemd in de publicatie op 12 januari 2024. De oplettende kijker van het SBS 6-programma weet natuurlijk wel dat het om Kansino gaat met de betreffende reclame-uiting in de uitzending.

Toekomst reclame en sponsoring online casino’s

Er blijft in de toekomst nog weinig ruimte over als online casino om reclame te maken of om als sponsor op te treden. Per 1 juli 2025 is het gedaan met alle ongerichte reclame voor online kansspelen. Het enige wat dan nog rest is het maken van reclame op social media en via internet, maar ook alleen onder strikte voorwaarden. De belangrijkste reden achter het verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen is het tegengaan van gokverslaving en beschermen van kwetsbare mensen. De doelgroep van kwetsbare mensen bestaat overigens onder meer uit jongeren tot 24 jaar. Een verbod op shirtsponsering is in Engeland al functioneel en na het aflopen van de sponsorcontracten zal dat in Nederland eveneens het geval zijn.

az kansino

Gepubliceerd op in Nieuws.

Auteur

Ingeborg Postema

Over Ingeborg Postema

Inge is al ruim 12 jaar actief als gedreven auteur in de wereld van iGaming en online casino spellen. Ze heeft een passie voor alles…

Meer over Ingeborg Postema >

Top 6 Casino's