Noorse banken informeren casino spelers


Lotteritilsynet is de Noorse toezichthouder op online kansspelen en meldt dat banken in toenemende mate spelers informeren na transacties met illegale kansspelaanbieders. Het nieuws is naar voren gekomen uit het onderzoek dat in opdracht van de autoriteit door Sentio is uitgevoerd. Banken nemen in Noorwegen steeds vaker contact op met klanten als er transacties zijn geconstateerd met kansspelexploitanten die geen vergunning hebben. Het onderzoek wijst uit dat 80% van de banken routinematig contact na genoemde transacties contact opneemt om spelers te informeren. Dit is een forse stijging, want in 2020 was het aantal banken die deze methode hanteert nog geen gangbaar instrument.

Informerende functie van Noorse banken

Het onderzoek dat recent is uitgevoerd, heeft eveneens uitgewezen dat 70% van de Noorse banken aan uitgebreide informatievoorziening doet. Indien een klant bij een illegale gokaanbieder speelt dan informeert de bank deze speler over eventuele gevolgen van het gokken op een illegaal platform zonder vergunning. Het onderzoeksresultaat laat eveneens zien dat maar een kwart van de banken deze klanten informeert over probleemgokken. Twee van de drie banken gaven als respondent aan dat gokproblemen zelden tot soms als onderwerp ter sprake kwam bij klanten die voor een lening kwamen.

 

Verandering in speelgedrag

De advocaat van Lotteritilsynet, Silje Sægrov Amble, heeft laten weten dat de ervaring uitwijst dat klanten na te zijn geïnformeerd door de bank het speelgedrag veranderen. Het komt ook voor dat deze klanten helemaal stoppen of legaal gaan gokken bij kansspelaanbieders die onder controle staan van de autoriteit. Overigens vindt de autoriteit dat probleemgokken eveneens onderdeel dient uit te maken van de opleiding bij de bank. Gokproblematiek is namelijk een probleem voor de volksgezondheid en banken hebben de mogelijkheid om een bijdrage te leveren aan het bieden van hulp aan mensen die met deze problemen te maken hebben.

“Onze ervaring is dat klanten hun speelpatronen veranderen wanneer de banken ze zien en informeren. Of ze stoppen helemaal met spelen of ze houden vast aan legale goksites onder publieke controle. Wij vinden dat probleemgokken onderdeel moet worden van de verplichte opleiding bij de bank, en we helpen je graag met informatie. Problemen met gokken zijn een probleem voor de volksgezondheid en de banken kunnen bijdragen aan het helpen van mensen die deze problemen hebben. “

Lotteritilsynet-advocaat Silje Sægrov Amble

 

lottstift

Bewustwording spelers

Banken in Noorwegen zetten zich blijkens het onderzoek in om klanten bij illegale gokplatformen te informeren en te waarschuwen. Bewustwording van spelers over de eventuele gevolgen van het gokken bij een illegale aanbieder is een stap in de goede richting. Het deelnemen aan kansspelen bij een illegale aanbieder valt namelijk buiten het publieke toezicht van de autoriteit. Er is wat dat betreft geen sprake van spelersbescherming en minder ondersteuning op het gebied van probleemgokken. Indien een bank contact opneemt met een klant gaat deze eerder nadenken over mogelijke gevolgen. Het komt ook voor dat spelers zich niet eens bewust zijn van deelname aan kansspelen bij een illegale aanbieder.

 

Geschil met Unibet-operator Kindred

Er was tussen Lotteritilsynet en Unibet-operator Kindred afgelopen jaar nog een geschil over over het aanbieden van kansspelen in Noorwegen. De autoriteit dreigde met een boete van meer dan een ton voor elke dag dat de kansspelaanbieder zich niet uit Noorwegen terugtrok. Eerder was de kansspelaanbieder ook al gewaarschuwd dat er boetes zouden komen. Nadat Lotteritilsynet de boete drie weken later effectief wilde laten zijn op 14 september 2022 liet Kindred weten zich met het spelaanbod niet langer op spelers in Noorwegen te richten. Hierdoor stopten de dagelijkse boetes, maar in november kwamen de boetes weer tevoorschijn toen bleek dat Kindred nog steeds actief was in Noorwegen. In december draaide de autoriteit weer om met de mededeling de boetes uit te stellen.

 

Unibet richt zich niet langer op Noorwegen

De laatste draai van de autoriteit in Noorwegen in het standpunt van het uitdelen van boetes is gebeurd, omdat Unibet zich niet langer op Noorse spelers richt. Unibet, maar ook platformen als Mariacasino en Storspiller vallen onder Trannel als merk van Kindred en heeft geen vergunning voor het aanbieden van kansspelen in Noorwegen. Lotteritilsynet liet weten dat de online kansspelaanbieders alle Noorstalige campagnes dienden stop te zetten.

Ook was het niet toegestaan om websitedomeinen die op Noorwegen gericht zijn nog langer te gebruiken. Zo liet de autoriteit eveneens weten dat de Noorse taal op de websites verwijderd diende te worden. Met deze opgelegde verplichtingen is er gestopt met het uitdelen van boetes die daarna weer werden hervat en nu weer zijn stopgezet. De autoriteit heeft in december 2022 geconstateerd dat Unibet zich niet meer richt op spelers in Noorwegen.

“De Norwegian Gambling Authority heeft besloten haar dagelijkse boetes aan Kindred uit te stellen, omdat ze erkent dat het bedrijf haar activiteiten in Noorwegen heeft aangepast aan de eisen van de NGA”.

“De Noorse regering heeft echter bevestigd dat het volkomen legaal is voor Noorse klanten om de diensten van het bedrijf te gebruiken”, zeiden ze. “Kindred werkt consequent om haar bedrijf op een professionele manier uit te voeren, en volledig in overeenstemming met alle toepasselijke wet- en regelgeving.”
Woordvoerder van Kindred (aan iGB)

Illegale activiteiten stoppen

De Noorse autoriteit houdt zich actief bezig met het stoppen van illegale activiteiten, waarbij kansspelaanbieders zonder vergunning zich richten op spelers in Noorwegen. Dit is ook de reden geweest dat er eerder besloten is om een boete op te leggen aan Unibet. De autoriteit neemt het optreden tegen illegale gokaanbieders serieus en legt daarom dwangboetes op.

Deel nu!

Terug naar het overzicht.