De Kansspelautoriteit heeft op 19 december nieuws gepubliceerd dat loyaliteitsprogramma’s voor jongvolwassen als reclame worden beschouwd. Het is daarom niet toegestaan om jongvolwassenen aan een loyaliteitsprogramma te laten deelnemen in een online casino of bij een andere kansspelaanbieder. Bij jongvolwassenen gaat het om de groep in de leeftijd van 18 tot 24 jaar. Ksa heeft in dit kader twee kansspelaanbieders dringend verzocht om hiermee te stoppen. Er is door één van de partijen meteen gehoor aan gegeven. De ksa heeft aan de andere partij eerst een voornemen tot een corrigerende sanctie moeten uitspreken. Na de waarschuwing van het opleggen van een last is ook deze aanbieder gestopt met het aanbieden van loyaliteitsprogramma’s aan jongvolwassen.
Loyaliteitsprogramma’s voor alle spelers
Bij de Ksa is aan het licht gekomen dat de betreffende twee partijen op de website een loyaliteitsprogramma beschikbaar was voor iedereen met een account. Ook jongvolwassenen kregen toegang tot het programma dat verschillende voordelen biedt aan spelers. Overigens is wel gebleken dat de jongvolwassenen geen aanspraak konden maken op het uitbetalen van het opgespaarde saldo. Daarentegen was het wel mogelijk om te sparen en dit wordt gezien als deelname aan een loyaliteitsprogramma dat als reclameactiviteit is bestempeld. Loyaliteitsprogramma’s of spaarprogramma’s vallen onder de noemer van reclameactiviteit en het is nu eenmaal verboden om deze reclame op jongeren in de leeftijd van 18 tot 24 jaar te richten.
Wat is een loyaliteitsprogramma?
Een loyaliteitsprogramma is in feite een marketinginstrument om de betrokkenheid van klanten te vergroten. Er zijn online casino’s die spelers automatisch meenemen in het loyaliteitsprogramma en beloningen in het vooruitzicht stellen. De beloningen nemen toe naarmate een speler vaker naar het online casino gaat en er meer geld besteedt aan casinospellen.
VIP-programma, spelersclub of spaarprogramma
Er zijn verschillende benamingen van toepassing, want het ene online casino noemt het een VIP-programma en een andere aanbieder biedt beloningen als je lid bent van de club. Loyaliteit wordt wat dat betreft beloond als spelers online geld besteden aan casino games. Het is bijvoorbeeld mogelijk om punten te sparen om deze na verloop van tijd in te wisselen voor bonussen. In dit geval is de benaming spaarprogramma ook wel van toepassing. Dergelijke reclameactiviteiten mogen dus alleen gericht zijn op spelers met een leeftijd vanaf 24 jaar.
Voorbeeld loyaliteitsprogramma
Het is handig om concreet inzicht te krijgen in wat een beloningsprogramma in de praktijk betekent. Circus Casino heeft bijvoorbeeld een programma dat loyaliteit van spelers beloont. Er is hiervoor een speciale Circus Club opgericht. Circus Casino volgt hierbij overigens wel de regels, want toegang tot de Circus Club is alleen voorbehouden aan spelers van 24 jaar en ouder. Dit wordt ook duidelijk vermeld op de website van het online casino. Iedere speler die lid is van de Circus Club bouwt punten op of spaart coins als er een inzet is gedaan. Elke inzet levert dus in feite een beloning op. Het gespaarde saldo is vervolgens in te wisselen voor bonussen of free bets.
Spelersstatus
De coins vormen de valuta van Circus Club en je kan door te spelen meer punten verzamelen om zo een hogere status te verkrijgen. De status van de speler hangt af van het totale aantal verzamelde punten. De laagste status is Blue genaamd en dat is de startpositie, waarbij een speler nog nul punten heeft. Er wordt een Copper niveau bereikt bij 500 punten en een Bronze niveau bij 1.000 punten. Het hoogste niveau is Diamond **** VIP met een gespaard saldo van 1.000.000 punten. Overigens is het ook mogelijk om naar een lagere status te worden teruggezet. Het aantal punten van spelers die niet loyaal zijn neemt iedere week met 0,7% af. De vermindering van punten is te voorkomen door regelmatig te spelen.
Sleutel voor een prijzenwiel
Op het moment dat een speler een hogere status bereikt, ontvangt deze van Circus Casino een sleutel. Deze sleutel biedt toegang tot een prijzenwiel als beloning voor het bereiken van een hogere status. De waarde van de prijzen nemen toe naarmate er een hogere status wordt bereikt door het lid van de Circus Club. Leden van de club krijgen overigens elke maand een beloning in de vorm van een giftbox. Deze is aan het begin van een nieuwe maand te openen en ook hiervoor geldt dat de hoogte van de beloning is gelinkt aan de status van de speler.
Gokreclame gericht op jongvolwassenen verboden
René Jansen heeft als voorzitter van Ksa al eerder laten weten dat de wet voorschrijft dat kwetsbare groepen extra bescherming dienen te krijgen. Jongvolwassenen behoren wat dat betreft tot de kwetsbare groepen. Dit heeft te maken met het gegeven dat de hersenen van deze jongeren nog in ontwikkeling zijn. Hierdoor is er sprake van extra kwetsbaarheid om mogelijk een gokverslaving te krijgen. Het is dan ook belangrijk dat online casino’s in Nederland de regels volgen om de doelgroep bescherming te bieden. In dat kader is eerder al een boete opgelegd aan TOTO Online, omdat deze aanbieder reclame richtte op de groep jongvolwassenen. Dit is verboden.
Eerder boete voor TOTO Online
De boete van 400.000 euro die eerder is opgelegd aan TOTO Online heeft overigens geen betrekking op de voornoemde loyaliteitsprogramma’s. Het betrof hier een constatering van de Ksa dat er in de periode vanaf opening van de gokmarkt in 2021 tot 1 februari het jaar erop reclame is verstuurd aan alle spelers in het bestand. Hierbij hebben jongvolwassenen bonusaanbiedingen ontvangen en dat had niet mogen gebeuren. Per 1 februari 2022 is de kansspelaanbieder hiermee gestopt. De reclameactiviteiten van de aanbieder betrof een overtreding van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen. Het is overigens niet duidelijk of TOTO Online tegen het sanctiebesluit en openbaarmakingsbesluit bezwaar heeft gemaakt.
Gepubliceerd op in Nieuws.